Friday, 19 August 2011

Lailatulqadar~

Hari ni banyak kali aku dengar perkataan ni 'Lailatulqadar'

Bertuahnye owang yang tul tul beribadat pada malam ni, ye la, dengar kata hanye owang yang terpilih jer yang bley jumpe ngan malam nih.

Rasulullah pernah bersabda:

 “Sesungguhnya bulan ini (Ramadan) telah datang kepada kamu, dalamnya ada malam yang amalan ibadat yang dilakukan pada malam itu lebih baik dan besar ganjarannya daripada amalan selama seribu bulan. Sesiapa yang kehilangan malam itu, sesungguhnya dia telah kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara itu, kecuali orang yang telah diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah”. (riwayat Ibnu Majah).

Tapi takpela, kite usaha la setiap hari, ne tahu kebetulan, yang penting usaha, iye dop~

Kalau nak pikir, ne ade anak Adam lam dunia ni tak penah melakukan kesalahan, tapi yang penting kite sendiri tu kena sedar, n pohonla kat Tuhan semoga ditetapkan iman. Ye la, kadang kadang kite ni pelupa, senang je seket kite lupe, Tuhan bagi kaya seket, mula la wat perangai.

Pintu taubat tu sentiasa akan terbukak sehinggala nyawa kite yang terakhir. Jadi masa kite masih bernyawa ni la kena sedar, kadang kadang yang muda tu la yang mati dulu, bukannye berdoa, tapi kenyataan.

Cubala jangan leka sangat ngan kehidupan kite ni. Kehidupan di akhirat lebey panjang dari kehidupan di dunia. Bak kata lecturer aku, "Hidup ni bagai kan persinggahan R&R je, tak kekal pown".

Tak sabar aku nak tunggu anak bulan Syawal plak ni. Sedey gak rr meninggalkan bulan Ramadhan, tapi aku tersangat epi n tak sabar nak sambut raye~


aaa bang teropong jangan tak teropong~


Sekian la dulu, sama samala kita beribadat di bulan yang serba barakah ini~ Salam~


0 comments:

Running Man Addicted

Running Man Addicted