Tuesday, 19 July 2011

pasar filipina VS pasar malam filipina

Tetiba plak terpikirkan tajuk ni.

Untuk pengetahuan korang, Pasar Filipina dan Pasar Malam Filipina ni adalah terletaknye di Kota Kinabalu, Sabah.

Mula mula bila dengar je owang cakap pasal Pasar Malam Filipina ni, aku ingatkan tempatnye kat satu tempat je, ye la mestila aku akan pikir Pasar Filipina merupakan satu tempat jer.

Rupa rupanye BUKAN macam tu.

Pasar Filipina n Pasar Malam Filipina adalah dua tempat yang berbeza.

Cuma nama je yang sama.

Kalo korang nak tahu sebenarnye Pasar Filipina berada tul tul di hadapan Hotel Meridien manakala Pasar Malam Filipina berada di sebelah kanan Hotel Meridien.

(psss: kenape aku rasa cam sama je ni~)

Kalau korang nak tahu kat Pasar Filipina sume barang ade. Dari barang basah seperti ikan, sayur, dan lain lain lagi , tempat makan, tempat jual barangan yang da diproses contonnye ikan masin, kuda laut yang da dikeringkan,udang kering,rumpai laut dan lain lain lagi dan barang barang seperti keronsang, gelang, mutiara dan sebagainye.

kuda laut yang da kering

Kalau kat Pasar Malam Filipina cume ade barang barang cam keronsang,rantai, gelang, baju, beg, camtu je lebey kurang barangnye.

Dan ape yang berbeza lagi, barang barang yang didapati di Pasar Malam Filipina ni adalah terlebey sangat murah kalau nak dibandingkan barang barang yang sama jenisnye di Pasar Filipina.

Ye la, kenapa aku cakap camni. Bayang kan kalau korang beli gelang ade yang mutiara lagi gi2,keronsang ke rantai ke ape ke kalau di Pasar Filipina harganya ley melonjak 2 3 kali ganda kalau nak dibandingkan ngan harga di Pasar Malam Filipina. Sangat jauh bezanye. Sampai kalau korang compare harga dari kedua dua tempat adalah tersangat la jauh bezanye.

Mula mula aku pikir kenapala jauh sangat beza harganye, rupe rupenye camni peniaga kat Pasar Filipina biasanye akan beli dulu barang barang yang hendak dijual secara borong n pastu jual, tetapi kalau peniaga kat Pasar Malam Filipina biasanye diowang akan wat sendiri, jadi harganye lebey murah la dan lebey beraneka jenis dan gaya.

Tu je yang bezanye, tapi yang paling bes kat Pasar Filipina adalah makanan nye. Terutama makanan lautnye. Kenapa aku cakap camni sebab Pasar Filipina ni dekat ngan jeti, jadik makanan yang dijual contohnye ikan bakar, sotong bakar, ketam bakar adalah tersangat la sedap sebab bila nelayan hantar je hasil laut pegi jeti, peniaga peniaga kat c2 terus je beli n terus je dimasak. SEDAP~









Dan satu agi penemuan yang aku jumpa lam makanan yang diowang buat, diorang letak makaroni rebus lam ais kacang~ Unik sangat~

makaroni rebus lam ais kacang~mmm~

Sekian dulu la ea~

2 comments:

Kumbang Jingga said...

cedap gilerrrrrrr gambaq tuu

tonaH iS herE said...

hehe

sedapkan~

Running Man Addicted

Running Man Addicted